Marketing je stále ještě oblast, ve které se v případě potřeby ušetřit, škrtá jako první. Postupem času se však většinou ukáže, že to nebyl dobrý krok, říká Kateřina Deml, spoluzakladatelka marketingové agentury Nanosekunda.
Marketing – oblast, kterou v současné době řeší snad každá firma. Jak se z vašeho pohledu firmy v Česku staví k důležitosti marketingových aktivit?
Za poslední roky se to určitě zlepšilo, ale marketing stále nedosahuje takové důležitosti, jaké by měl. Firmy už začínají chápat, že marketing je samostatná disciplína, na kterou potřebují odborníky a není to další práce pro asistentku. Nicméně, stále je co zlepšovat.
Změnil se tento jejich postoj nějak v současné době, kdy se všude hovoří o úsporách?
Tady hodně záleží na velikosti firmy a oboru. Určitě to není tolik vidět na snižování rozpočtů, jako tomu bylo na začátku Covidu, tam se první měsíce hodně škrtalo. Nicméně firmy přestaly „experimentovat“ a zkoušet nové cesty s různými mediatypy a investují pouze do ověřených kanálů. Co se ale hodně zlepšilo je investice do kvalitních lidí, kdy si firmy více uvědomují, že pokud budou investovat do kvalitních lidí, mohou tím zároveň hodně ušetřit.
Nicméně marketing je stále ještě oblast, ve které se v případě potřeby ušetřit, škrtá jako první. Je to zejména z toho důvodu, že to firmy vnímají jako snahu o okamžité snížení nákladů a zvýšení ziskovosti, a to hlavně v oborech, kde nejsou přímé vazby mezi marketingovými aktivitami a prodejem tolik zřejmé.
Marketing je poměrně složitá disciplína, jak si podle Vás v ní tuzemské firmy vedou?
Určitě se to za poslední roky zlepšilo. Ale i tady opět záleží na velikosti firmy. V menších a středních firmách chybí odborníci, kteří by se věnovali přímo marketingu a vedení firem nemá čas se této oblasti tolik věnovat.
Lze pozorovat, že zahraniční firmy, které u nás působí, jsou ve svých marketingových aktivitách lepší?
Některé velké a mezinárodní společnosti v České republice mají rozsáhlá a profesionální marketingová oddělení. Je to hlavně z důvodu, že si moc dobře uvědomují důležitost marketingových strategií a investují do nich. Mají tendenci sledovat trendy v oblasti marketingu a využívat moderní technologie a analytické nástroje k měření efektivity svých marketingových kampaní. Hlavně tímto přístupem se tak liší od těch našich tuzemských.
V čem obecně dělají firmy, bez ohledu na to, zda pochází z ČR nebo ze zahraničí, největší chyby, co se marketingu týká?
Setkáváme se často s tím, že firmy neumějí tolik pracovat s daty, správně je vyhodnocovat a interpretovat. Marketingové strategie jsou často postavené na domněnkách o tom, jak se cílová skupina chová. Často se stává, že majitelé firem do strategií promítají své vlastní chování a nedokáží se na zákaznické chování podívat optikou své cílové skupiny.
Proč by si podle Vás měly takové společnosti nechat poradit od profesionálů? Co tím získají, ušetří?
Tady bychom rády řekly, že není profesionál jako profesionál. Určitě to firmě ušetří čas, a ve výsledku i peníze, pokud se svěří do rukou profesionálů. Ale je důležité vědět, co od spolupráce s takovým profesionálem chtějí. Jaké jsou jejich cíle, jaký preferují přístup a v neposlední řadě si musejí sednout i na lidské úrovni. Pokud se tohle všechno nepotká, může to přinést spoustu problémů, vyhozených peněz i času.
Existuje nějaká univerzální rada, jak se k marketingu jako majitel firmy mám postavit?
Přenechat marketing lidem, kteří tomu rozumí a je to jejich denní chléb. Nicméně dát si při výběru práci a najít opravdu lidi, kteří si sednou lidsky a je z nich cítit, že tomu rozumí a mluví za ně jejich práce. A když už si nějaké profesionály vyberou, tak být otevřený novým nápadům, úhlům pohledu a diskusi vůbec. Nikdy nedělá dobrotu, když majitelé firmy prosazují pouze své nápady, které z marketingového hlediska nemusí dávat úplně smysl a neposlouchají, co jim markeťáci říkají.
Vy se v marketingu pohybujete již několik let. Na vašich stránkách se můžeme dočíst, že „děláme marketing jinak, než ho dělají ostatní“. Co si pod tím máme představit?
Bude to znít jako klišé, ale lišíme se zejména v přístupu ke klientům. Máme dlouholeté zkušenosti nejen z agentur, ale i ze stran klientů a konzultantů médií. Za všemi kampaněmi stojí zkušení seniorní lidé, kteří se s klienty potkávají a oni tak vždy vědí, kdo na kampaních pracuje. Nemáme žádná šablonovitá řešení, ale každou strategii řešíme s danými klienty vždy přímo na míru. Snažíme se hledat souvislosti i tam, kde by to ostatní nenapadlo a vymýšlíme nová řešení. Nicméně je složité to popsat a hlavně pochopit, dokud to sami nezažijete J.
S čím se na vás aktuálně firmy nejčastěji obrací? V jaké oblasti marketingu potřebují pomoct?
Naším denním chlebem je zejména digitální marketing. S klienty tak řešíme výkonnostní i brandové kampaně v PPC systémech a na sociálních sítích. Konzultujeme obsah sociálních sítí, pomáháme jim nastavovat měření a číst a vyznat se v datech.
Ovlivňuje to nějakým způsobem doba, ve které se vždy firmy, a i česká ekonomika nachází?
Spíš, než ekonomikou je to ovlivněné zejména trendem digitalizace. Covid nám všem ukázal, že je možné vše ze dne na den zavřít, a to nemyslíme jen provozovny, ale i lidi doma. V tu chvíli si firmy uvědomily, že je opravdu důležité začít fungovat v on-line prostoru… Nejen fungovat, ale být vidět a komunikovat se svými zákazníky. Takže to je něco, co ovlivňuje současnou poptávku a troufáme si říct, že ještě nějakou dobu bude.