BMW investuje přes 100 milionů eur do centra pro testování baterií 

|

Na znamení svého silného závazku vůči lokalitě ve Wackersdorfu v Horní Falci a v rámci pokračujícího rozvoje elektromobility investuje BMW Group v období do roku 2026 přibližně 100 milionů eur do zdejšího nového testovacího centra baterií, které bude integrováno do stávající struktury budov. První výsledky vývojových aktivit BMW Group v oblasti vysokonapěťových baterií budou mít reálnou podobu již v polovině roku 2024. Od té doby se na ploše o celkové rozloze 8442 m2budou vysokonapěťové baterie a další komponenty elektrického pohonu pro budoucí modely BMW Group testovat již v rané fázi vývoje, tedy dlouho před zahájením sériové výroby.

„Lokalita BMW Group ve Wackersdorfu se stane významným pomocníkem při transformaci směrem k elektromobilitě,“ potvrzuje ředitel místního centra Christoph Peters. „Kromě zásobování našich zahraničních továren, výroby palubních desek a od roku 2024 i výroby dveří pro modely Rolls-Royce se testování prvků elektrického pohonu stane čtvrtou hlavní oblastí činnosti ve Wackersdorfu. Tím se posílí budoucí životaschopnost naší lokality.“

Investice v hodnotě přibližně 100 milionů eur bude zaměřena především na komplexní technologii zkušebních stanic a modernizaci stávající infrastruktury budovy, která je pro jejich provoz nezbytná. Za tímto účelem se v současné době přestavuje hala 80, která se nachází v areálu továrny. Tato budova, jež byla původně postavena v 80. letech minulého století, má za sebou poměrně bohatou historii. „Nyní se tato historická budova stane symbolem elektrické budoucnosti naší továrny,“ říká Peters.

Stavební práce již probíhají, včetně instalace nové podlahové desky budovy. V polovině roku 2024 budou v rámci první fáze uvedeny do provozu tzv. testery baterií. Zvenku připomínají velké, spíše nevýrazné ledničky, uvnitř však využívají špičkové high-tech technologie. Zde se budou nepřetržitě testovat bateriové články v rané fázi jejich vývoje. V podstatě se zjišťuje elektrický výkon jednotlivých bateriových článků při nabíjení a vybíjení za různých podmínek. To umožňuje simulovat případy použití, které budou pro zákazníky relevantní při jejich reálném používání, dlouho předtím, než vyvíjené vozidlo vyjede na silnici. Zpočátku bude možné paralelní testování několika stovek bateriových článků. Po dokončení náběhu dosáhne kapacita testování několika tisíc.

V závěrečné fázi rekonstrukce od roku 2025 bude testovací centrum sloužit také k ověřování celých bateriových elektromobilů BMW Group před oficiálním zahájením sériové výroby a k zajištění jejich požadované prémiové kvality. Tyto zkoušky budou zahrnovat například podrobení baterií vibračním a nárazovým testům pomocí takzvaných „shakerů“, což jsou vysoce komplexní testovací zařízení, kterých je v současné době v celé Evropě jen několik. Při testech odolnosti v nich lze simulovat i složité jízdní režimy, včetně nabíjecích a vybíjecích cyklů. Takovéto zkoušky jsou nezbytné pro typové schválení elektrických vozidel k provozu. V některých případech je třeba absolvovat také zkoušky specifické pro jednotlivé země. Kapacita takových testů na volném trhu je v současné době omezená, což je důvod, proč si BMW Group vytváří touto cestou ve svém centru ve Wackersdorfu na tyto činnosti své vlastní zázemí.

(tz, jj, foto: BMW)