TIMEBREAK DOKÁŽE ZASTAVIT ČAS. ALESPOŇ NA OBRAZOVCE

|

Ukazovat svět tak, jak ho lidské oko nedokáže zachytit. To je předmět podnikání startupu se jménem Timebreak, který se specializuje na tvorbu tzv. super slow motion záběrů. Jedná se o způsob zachycování skutečnosti reálného záběru speciální vysokorychlostní kamerou, která obraz snímá s frekvencí 2000 snímků za vteřinu. Normální video, které sledujeme například v televizi, je natočeno s frekvencí 24 snímků za vteřinu.

Tento specifický obor se v odborné terminologii nazývá high speed camera engineering a spočívá v pořízení záběrů speciální vysokorychlostní kamerou a jejich následné složení do výsledného pohybujícího se obrazu. Díky této vysoké frekvenci snímání na finálním záběru vidíme to, co není vidět okem v reálném čase. Tyto unikátní záběry se používají například k vědecko-výzkumným účelům, například při crash testech aut, kde je ze záběru jasně a snadno rozpoznatelné, kde vzniká deformace při různých druzích nárazu.

„Využívají je i filmové a reklamní produkce, protože díky zpomalení lze vytvořit velmi unikátní a neobyčejně zajímavé dynamické záběry. To je hlavní náplň naší práce,“ vysvětluje Kryštof
Vondráček, jeden ze zakladatelů studia.

Produkce Timebreaku byla již od začátku mířena na celosvětový trh formou portfolia umístěného v zahraničních videobankách, kde si kdokoli a odkudkoli může koupit již hotový záběr pro různé druhy komerčního užití formou licence. Tento byznys model měli zakladatelé studia vyzkoušený
již při tvorbě a prodeji fotografií. Mezi výhody distribuce již hotových záběrů patří například to, že tvůrce se nemusí starat o prodej, distribuci a marketing, včetně budování značky.

Materiál určený pro tento způsob distribuce však musí splňovat určitě podmínky, pokud má být úspěšný. Musí diváka okamžitě zaujmout, musí být použitelný univerzálně a také musí být technicky i umělecky kvalitní. Jinak hrozí, že kvůli velkému množství záběrů zapadne mezi ostatní videa. Také odměna za prodanou licenci není nijak závratná a autor tak musí neustále doplňovat své portfolio o nové záběry.

„Udělali jsme si analýzu fotobankového trhu a zjistili, že o tento druh vysokorychlostního snímání je značný zájem a věnuje se tomu jen relativně omezený počet lidí,“ říká Jakub Gojda. Důvod je zřejmý – pořízení specifické vysokorychlostní kamery (v případě Timebreaku jde o Phantom VEO 4K) není levná záležitost a je k tomu zapotřebí i arsenál výkonných antiflicker LED světel a kvalitní studiový prostor.

Ten byl problémem i u Timebreaku. Původní fotografické studio nevyhovovalo, a tak nové vybudovali provizorně na zahradě rodinného domu dalšího spoluzakladatele ve Strančicích u Prahy. „Ve venkovních podmínkách jsme naráželi hlavně na problémy typu létajícího hmyzu v záběru, měnící se světelné podmínky vlivem oblačnosti, vítr, pes na scéně atp. V zimě jsme pochopitelně natáčet venku nemohli,“ vzpomíná na začátky studia Jakub Gojda. Nakonec vysněný prostor našli kousek za Prahou.

„Díky dlouholeté práci a snaze jsme zjistili, že naše specifické slowmotion videa mají lepší využitelnost a ohlas u kupujících než běžná videa. Naše práce se umísťuje mezi celosvětově nejstahovanější videa a tím získáváme větší popularitu, prodejnost a zájem u kupujících,“ uvádí Kryštof Vondráček.

Vybavení studia se postupně rozrostlo nová výkonná světla, devítimetrové nekonečné pozadí, stativy, soft boxy, různé druhy barevných, dřevěných a cihlových pozadí, odrazové desky a podobně. „Vyrobili jsme si i několik sofistikovaných mechanických zařízení k vytvoření potřebné dynamiky a autentičnosti pohybu produktů. Pohyb snímaných objektů je ve finále až 80násobně zpomalený, tudíž je třeba, aby se při natáčení udál děj, který přidá do snímaného objektu akčnost. Proto při natáčení používáme například pneumatické katapulty, kompresory, podavače nebo rotační házeče, krokové motory, polohovatelné a vystřelovací plošiny, padací pojezdy atd. Spousty těchto zařízení jsou schopny rotovat, vystřelovat, padat a časovat objekty do záběru s vysokou přesností,“ vysvětluje Kryštof Vondráček.

Samostatnou kapitolou je i pohyb kamery. Ten provádí vysokorychlostní robotické šestiosé rameno, které je schopné zajistit náročný pohyb při tak vysoké snímkové frekvenci (např. let kamerou kolem objektu, přibližování kamery k objektu). „Jedná se o produkt od proslulé anglické společnosti Mark Roberts Motion Control, který se celosvětově považuje za nejrychlejší a nejlepší kamerový motioncontrol systém na světě. Díky této rychlosti a preciznosti můžeme nyní vyvořit předem naprogramovaný, opakovatelný a naprosto přesný pohyb kamery.“

Nová kvalita přinesla Timebreaku i nové možnosti ve formě přímé spolupráce s klienty, při níž využívají mnohaleté zkušenosti z reklamního oboru. Výsledkem jsou záběry, které můžete vidět v reklamách na Jameson, Kaufland, Pepsi, Lidl, Red Bull, Coffee B, Stará Myslivecká, Inspire Beauty, La Beauty Cologne, Revlon, nebo ve filmu Princezna zakletá v čase 2.

A bude jich čím dál tím víc. Timebreak má totiž v plánu více spolupracovat s českými i zahraničními značkami a poskytovat výrobu kompletních reklamních děl nebo konkrétních super slow motion záběrů na klíč.