Miloš Červenka je jednou z nejvýraznějších osobností v oblasti pozemkového developmentu a zároveň patří mezi největší vlastníky pozemků. Svoji společnost Tempus Development přebudoval a k pozemkovému developmentu přidal i development stavební. Pod jeho taktovkou tak aktuálně vzniká několik významných pražských projektů. Co je však na jeho aktivitě opravdu unikátní, je obsazení vysokých manažerských pozic. Development obecně je výsadou mužů a ženy v manažerských pozicích najdete skutečně výjimečně. Ne však u Miloše Červenky.
Musím říci, že je opravdu ojedinělé, aby v developerské společnosti byly nejvyšší pozice obsazeny ženami. Byl to záměr, nebo jak k tomu došlo?
Záměr to původně určitě nebyl. Naše společnost se dlouho zabývala pozemkovým developmentem a v momentě, kdy jsme začali připravovat několik nových projektů, jsme do vedoucích pozic přijali harcovníky českého developmentu. Manažery, kteří znají své řemeslo a jsou dlouholetými profesionály v oboru. Bohužel jsem ale pochopil, a možná jsem idealista, že já development nechci dělat tak jako většina ostatních. Rozhodl jsem se tak trochu jít proti zažitým stereotypům v našem oboru. V mých očích je development závazek vůči okolí a budoucím generacím. Naším cílem je dělat smysluplné projekty, podpořit vyšší kvalitu života lidí, kteří v nich najdou svůj domov a zároveň potěšit i ty, kteří se na ně budou dívat a inspirovat se jimi. Nad projekty dlouho přemýšlíme, snažíme se je řešit do posledních detailů. A právě tento přístup nebyl zcela blízký manažerům, kteří byli zvyklí řešit jen zisky, a vše ostatní jim bylo jedno. Z našich vlastních řad se zároveň postupně výš a výš dostávaly některé kolegyně, které mají hodnotový žebříček nastavený podobným způsobem jako já. A tak nyní řídí development Kateřina Cízlová.
Ředitelkou klientských změn Tempus Development je pro změnu jiná žena, je to tak?
Ano, oddělení individualizací u nás vede Renata Hervertová. My slovo klientské změny nemáme rádi. Naše motto je maximálně individualizovat nemovitost pro každého jednotlivého klienta a ne pouze udělat pár změn. Právě individualizace rodinných domů nebo bytů je jedna z velkých odlišností oproti standardu trhu.
Většina developerů se snaží klientským změnám vyhnout, značně si tím zjednodušují práci, samozřejmě částečně na úkor zákazníků. Proč jste zvolili opačný postup?
Náš model je postaven na maximální individualizaci bydlení. Klient, který si u nás koupí nemovitost, si může svůj dům či byt pod odborným vedením zcela přizpůsobit svému vysněnému bydlení. O individualizaci se stará rozsáhlý tým projektantů, architektů a zahradních architektů. Klient sdělí svoji představu architektovi a v podstatě mu na klíč zařídíme vše od technologií, interiéru, zahrad až třeba po zajištění doučování dětí přes naši aplikaci. Ke klientům přistupujeme s velkým citem pro detail a empatií. I v tom je vidět pozitivní přínos žen v managementu.
Miloš Červenka představuje novou éru v developmentu, kde jsou kvalita, estetika a sociální odpovědnost stejně důležité jako finanční úspěch. Jeho přístup k obsazení vysokých manažerských pozic ženami a důraz na individualizaci naznačují možný směr změny v celém odvětví.
Obchodní oddělení a marketingové oddělení vedou také ženy, máte ve vaší společnosti i nějaké muže?
Samozřejmě. Například finanční oddělení vede muž a celkově si myslím, že držíme zdravý poměr mezi počtem mužů a žen v naší společnosti. Vypozoroval jsem ale, že v týmech, kde jsou ženy ve vedoucích pozicích, dochází v mnohem větší míře ke spolupráci. Dokonce i problémy bývají klidněji vyřešeny.
Máme rozpracovaných hned několik zajímavých věcí, ale velká část týmu se nyní věnuje našemu projektu Park Újezd. Jedná se v podstatě o rezidenční čtvrť na jižním okraji Prahy. K dispozici budou vily ve dvou velikostech, townhousy, pozemky a byty. Zrovna včera jsem byl na stavbě, protože nám do budoucího parku přivezli vzrostlé stromy z Německa. A právě toto jsou okamžiky, které mám nejraději. V naší společnosti mám na starosti řízení konceptů. Spolupracujeme se světovými odborníky, vytváříme s nimi koncept pěšího pohybu lidí v projektu, propojení stávající zeleně s novými parky, bezpečnost dětí v lokalitě a především maximalizace možností trávení kvalitního času obyvatel v našich projektech oproti tomu neefektivnímu.
To zní dobře, ale jak konkrétně můžete lidem šetřit zbytečně vynaložený čas?
Pracujeme na tom již několik let. Sbíráme data a neustále je vyhodnocujeme. Uvedu to na malém příkladu. Každý z nás, kdo má děti a chce, aby měly kvalitní vzdělání, se jednoho dne střetne se strašákem jménem Cermat. Příprava dětí na Cermat zkoušky každou rodinu časově hodně ovlivňuje. Vaše dítě budete 2x týdně vozit na přípravu i na zkušební testy a jen samotná cesta tam a zpátky vám zabere určitě hodinu. Součástí našeho projektu Park Újezd je klub, ve kterém kromě restaurace, fitness centra, co-workingu bude i dětský klub. Právě v tomto klubu bude probíhat kromě péče o nejmenší i doučování, příprava na Cermat nebo maturity. Pokud má dítě tento klub 3 minuty pěšky od domova, právě jste ušetřili jemu i sobě více než 60 minut času. Místo zbytečných hodin strávených v autě, může jít rodina na procházku do parku, přilehlého lesa, sportovat nebo si prostě číst knížku. No a zcela upřímně, k těmto tématům mají ženy prostě blíž a daleko více chápou, že spokojená rodina je základ.