Kodl: rodinná tradice zavazuje

|

Majitel Galerie KODL pochází z rodiny, která se sběratelství obrazů věnuje již od 19. století. Má tři děti, které v této tradici pokračují. Jeho pradědeček Jan Kodl byl mecenášem umění na konci 19. století. Dům v Písku si nechal vyzdobit od mladého Mikoláše Alše. Dědeček Jiří Kodl sám maloval a osobně se přátelil s tvůrci české moderny. Otec Pavel Kodl se snažil rodinnou sbírku rozšiřovat i v dobách komunismu. Martin Kodl spolupořádal první veřejnou aukci na podzim roku 1989 v ještě socialistickém Československu. Lonina podzim jeho galerie pořádala nejúspěšnější aukci v historii České republiky.

Před více než třiceti lety jste na Žofíně zahájil novodobou aukční éru naší země. Jaký je váš pohled zpět?

Zdá se to neuvěřitelné. První aukci jsem připravoval společně s přáteli v říjnu 1989 pod názvem Antikva Nova Praga. Obrazy tenkrát nikoho moc nezajímaly, většinu nabídky tvořily starožitnosti a užité umění. Úctyhodné tehdy bylo především samotné konání, vysoká návštěvnost a úžasná atmosféra. Velký sál Žofína ovládly neskutečné emoce. V období socialismu bylo pořádání aukcí nezákonné, tak jsme tehdy poněkud odvážně zahájili novodobou aukční éru naší země. Jsem rád, že tento opovážlivý krok vyšel správným směrem a my jsme se mohli vydat na dlouhou a dobrodružnou cestu, která nás dovedla až k historicky nejúspěšnějším dražbám a mnoha působivým autorským rekordům.

Ve vaší rodině reprezentujete už čtvrtou generaci, která se věnuje umění. Vaše tři děti tuto tradici následují. Co je na umění tak přitažlivého?

Velmi těžko se to popisuje, protože v obrazech je skrytá síla a energie. První slova, která jsem se jako dítě naučil, byla „máma, táta, Filla, Špála“. Vyrůstali jsme s bratrem v rodině, ve které se láska k umění dědí. Žili jsme v prvorepublikové vile, ve které všude na stěnách visela plátna uznávaných a ceněných autorů 19. a 20. století. Oba nás to ovlivnilo natolik, že jsme obrazům zasvětili své životy. Já se věnuji galerijní činností a můj bratr je jeden z nejtalentovanějších rámařů ve střední Evropě. Už od dětství se tak s bratrem doplňujeme a věřím, že otec se na nás seshora dívá a má z nás radost. Mé děti jistě také ovlivňovalo rodinné prostředí. Těší mě, že v naší tradici úspěšně pokračují.

Co vlastně dělají vaše děti a čemu se v galerii věnují?

Nechtěl jsem, aby z nich byli kunsthistorici, ale umění mají prostě v krvi a do činnosti galerie se postupně zapojují. Jakub i Adéla ještě během studií. Musím přiznat, že mám radost, když je všechny vidím při práci v galerii. Vyznají se, na rozdíl ode mě, ve virtuálním světě a také ovládají několik jazyků, a to je v dnešní době potřeba. Nejstarší syn Matyáš s drobným přispěním mladšího Jakuba vnáší do našeho světa nové technologie a impulzy. Jedním z výsledků byl loni na podzim vznik nového aukčního portálu Artslimit.com. Oba mé syny baví komunikovat se světem a rozhodli se vyhledávat obrazy pro aukce v zahraničí. Díky jejich jazykové vybavenosti, technickým možnostem a jménu, které ve světě máme, jsou velmi úspěšní. Na posledních aukcích jsme prodali přes 30 % obrazů ze zahraničních sbírek.

Zdá se, že inklinují spíše k současnému umění…

Starají se o sekci KODL Contemporary, která vznikla jejich přičiněním, a pravidelně připravují Letní výtvarné salony. Již dvakrát se podíleli na výběru děl soudobých autorů pro slavnou londýnskou Sotheby’s do jejich listopadových aukcí „20th Century Art: A Different Perspective“. Pro celý tým Kodl Contemporary je vždy ctí podílet se na projektech, které pomáhají zviditelnit české soudobé umění jako celek.

V čem spatřujete základ úspěchu vaší aukční síně?

Od začátku jdu vlastní cestou vyšlapanou mým dědou a otcem, na které se cítím jistě a bezpečně. Kdysi mi dal táta jednoduchou radu. Otevři si obchod, na cedulku napiš svoje jméno a chovej se slušně. A měl pravdu, dodnes to funguje. Jméno a tradice jsou pro byznys s uměním velice důležité, ale věřím, že slušnost je základ všeho. Jsem také přesvědčen, že člověk se musí stále vzdělávat, objevovat a být otevřený změnám, které přináší svět kolem nás. Důležitá je i ochota naslouchat a přijímat rady zkušených sběratelů či kunsthistoriků. Štěstí přeje připraveným, a já mám velké štěstí na lidi kolem sebe.  Naší prioritou je být prvotřídní aukční síní. Proto si tak zakládáme nejen na záruce prodávaných uměleckých děl, ale také na maximálně profesionálním přístupu. Náš tým tvoří špičkoví odborníci i historici umění a spolupracujeme s mnoha významnými českými kunsthistoriky. Možná i z těchto důvodů jsme již jedenáct let ve všech číslech nejúspěšnější aukční síní.

Říká se, že když si někdo kupuje obraz od Kodla, kupuje si jistotu…

Všichni moji učitelé kladli důraz na důkladné a kvalitní prověřování obrazů. A já dnes dělám totéž. Mohu tak s jistotou vyloučit, že bychom pustili do oběhu obraz, který není důkladně prověřen. Do aukcí navíc pečlivě vybíráme ta nejlepší dostupná díla. V tom je naše letité know-how, a proto se k nám prodávající i kupující vracejí.

Překvapí vás ve vaší práci ještě něco?

Již patnáct let mě překvapuje, jak úžasné věci se nám daří získat do našich aukcí a jak kvalitní a fantastická díla se ještě stále nacházejí ve starých soukromých sbírkách. Mnoho věcí, které nám majitelé nabízejí, jsou vzácnostmi, o kterých se často ani nevědělo, že ještě existují. Vynoří se na trhu znovu i po padesáti nebo sto letech. Momenty, kdy se znovu objeví obrazy dávno zmizelé, jsou vždy událostí. Stále se obávám, kdy to skončí, ale naštěstí se tak neděje.

Loňskou podzimní aukci i letošní jarní jste museli s ohledem na pandemii pořádat před prázdným sálem, přesto bylo pokořeno hned několik rekordů…

Na listopadové aukci bylo vydražené plátno „Divertimento II“ Františka Kupky za více než 90 milionů korun. Jedná se tak o nejdražší obraz prodaný v České republice. Plátno Theodora Pištěka „Adieu, Guy Moll“ bylo zakoupeno za více než 25 milionů, což je nejvyšší částka zaplacená za dílo žijícího autora. Celková vyvolávací částka 210 milionů byla navýšena takřka na jednonásobek a poprvé byla překonána hranice 400 milionů v jedné aukci. Pro mě osobně je důležité celkové procento úspěšnosti. Cokoli nad 85 % je považováno za úspěch a my jsme téměř na plném prodeji. Za tímto číslem se skrývá obrovské know-how, zkušenosti a desítky let poctivé práce celého týmu lidí. Velmi nás ale také těší, že jméno Františka Kupky rezonuje i ve světě. V březnové aukci Sotheby’s se jeho obraz „Tryskání II“ vydražil za úžasnou částku 231 milionů korun. Jde tak o celosvětově nejdráže vydražené dílo českého umělce.

Jak obtížné pro vás bylo přesměrování aukcí do online prostředí?

Ne nadarmo se říká, že vše zlé je pro něco dobré. Okolnosti nás přiměly zamýšlet se nad novými výzvami. Od loňského léta našim klientům nabízíme virtuální prohlídky našich výstav, na webu i sociálních sítích jsou ke zhlédnutí komentované prohlídky. Již dlouho jsme hovořili o propojení online aukcí s těmi klasickými a realita nás donutila k rychlejší akci. Myslím si, že můj táta by byl velice pyšný na své dva vnuky, kteří online aukce organizovali. Protože jsem ze staré školy, nikdy bych si neuměl představit, že takových úspěchů se dá vytvořit před prázdným sálem.

Vzbudily online aukce větší zájem u sběratelů z řad mladších ročníků?

Nejmladší generace tvoří již delší dobu silnou skupinu kupců obrazů, umění vnímá jako součást života a je ochotna za ně utrácet. Online aukce automaticky nezvyšují zájem o nákup uměleckých děl u žádné věkové kategorie. Mohou však být velmi zajímavé pro zájemce o české výtvarné umění ze zahraničí. Nabízí ideální řešení všem, kteří se živé aukce nemohou či nechtějí zúčastnit. Online aukce také umožňuje lépe rozložit investici a neutratit víc, než chcete.

Ovlivnila pandemie trh s uměním?

V loňském roce došlo k meziročnímu poklesu o 30 procent. Celkový obrat poklesl z 1,4 miliardy na 1 miliardu korun. Ovšem nesmíme zapomenout, že metodika nezohledňovala výsledky specializovaných internetových aukcí. Dále si musíme si uvědomit, že mnohé aukce byly na jaře zrušené. Zatímco v roce 2016 prošlo sledovanými aukcemi 22 tisíc položek, loni to bylo o třetinu méně. Prodalo se tedy sice méně uměleckých děl, ale ve vyšších cenových relacích. Za deset nejdražších obrazů roku kupující zaplatili dohromady více než kdy v minulosti. I historický výsledek naší poslední aukce potvrzuje, že stále více majetných lidí vnímá umění také jako velmi výhodnou investici, ostatně podobně to bylo i během krize v roce 2008. Výtvarné umění zůstává i v současném rozbouřeném světě finanční jistotou. Lidé si zvykají na pojem hodnotová investice, kterou já doporučuji i v dobách konjunktury.

Co s sebou přinášejí zvýšené ceny za umělecká díla?

Rostoucí ceny českého umění s sebou nesou další bonusy – zvýšený zájem i povědomí o umění, nové soukromé galerie, sbírky, nové výstavy, lektorské kurzy či zájem médií. To jsem si vždycky přál. Můj táta by byl v sedmém nebi. Ačkoli ony rekordy nejsou mojí motivací, těší mě, že jsem se dožil doby, kdy žijeme ve sběratelském ráji. Výtvarné umění získává neustále větší prostor. Zájem o něj narůstá a přichází noví lidé, kteří jej sbírají. Jsou to velice vzácné momenty, které v posledních letech zažíváme. Snažím se, aby české umění rezonovalo, a jsem rád, že se to daří.

Aukce nejsou vaší jedinou doménou…

Kromě předaukčních výstav a již zmíněného Letního výtvarného salonu pořádáme během roku krátkodobé specializované výstavy. Naše galerie se také s velkou radostí podílí na přípravě a realizaci expozic i monografií mnohých umělců, kupříkladu ve spolupráci s Národní galerií, Galerií hlavního města Prahy, Západočeskou galerií v Plzni a řadou dalších institucí. Naše galerie pomohla zprostředkovat několik desítek zápůjček na jedinečnou retrospektivní výstavu věnovanou surrealistické malířce Toyen „Snící rebelka“ ve Valdštejnské jízdárně. Výstavu připravila Národní galerie ve spolupráci s Hamburger Kunsthalle a Muzeem moderního umění v Paříži.

Kromě umění se věnujete také charitě. Proč a koho podporujete?

Charitativní činnost je důležitou složkou naší práce a vážíme si toho, že jsme schopni pomáhat v nejrůznějších oblastech naší společnosti. Považuji za samozřejmost, že ti, kteří mohou, by vždy měli být nápomocní těm „slabším“. Již se stalo tradicí, že deset děl se na našich aukcích draží ve prospěch nějakého charitativního projektu či neziskové organizace. Dlouhodobě podporujeme Centrum Paraple, spolupracujeme také s Pamětí národa, pomáháme rovněž Kontu Bariéry, Nadačnímu fondu Kolowrátek a mnoha dalším.

Co chystáte na letošní podzim?

Věřím, že se obdivovatelé výtvarného umění mají na co těšit. Do poloviny září probíhá druhá samostatná online aukce výtvarných děl pořádaná specializovaným portálem Artslimit. Představuje se zde vyvážená kolekce děl 19. a 20. století s přesahy do současné tvorby. Jsou zde zastoupeni autoři, jejichž jména rezonují nejen v sálových aukcích Galerie KODL, ale i celá řada dalších zajímavých umělců. Na přelomu září a října uvedeme prodejní výstavu s názvem „Svět Vlastimila Beneše“ připravenou k 40. výročí autorova úmrtí. Během října bude v naší galerii vystavený cyklus 106 přípravných kreseb Františka Kupky vytvořených pro encyklopedii Člověk a země, která vycházela ve Francii v letech 1904–1908. Soubor bude poté dražen jako jedna položka v podzimní aukci. Předaukční výstava začne 1. listopadu a 86. aukce se uskuteční poslední listopadovou neděli ve Velkém sále Žofína a online na Artslimit.com.

Napsat komentář