S Českou poštou v první lize

|

Ač byl vrcholným manažerem v privátním sektoru, svého přestupu do čela státního podniku nikdy nelitoval. „Česká pošta je jednička na trhu, zde hrajete opravdu první ligu,“ vysvětluje její generální ředitel Roman Knap. Přestože jeho firma čelí obrovským výzvám v podobě prudkého růstu nákladů, covidu, konkurenci i klesajícímu zájmu o listovní služby, ze svých rozvojových plánů neustupuje. Čeká ji například masové spuštění datových schránek. „Bude to jako přechod televizního vysílání na DVB-T2,“ říká Roman Knap.

Celý svět v současné době sleduje dění na Ukrajině. Dotklo se nejen myšlení lidí, ale také chování firem. Můžete nám nastínit, jak se dotklo vás a jak České pošty?

Soucítím s těmi, kdo jsou postiženi naprostou agresí, kterou ruská armáda na Ukrajině rozpoutala. Věřím, že toto nelidské chování co nejrychleji skončí a vše se začne vracet do zaběhnutých kolejí. Česká pošta se přidala k řadě jiných firem a snaží se pomoci. Našim ukrajinským přátelům na České poště se snažíme vyjít vstříc, a pokud by projevili zájem odjet teď domů a být se svými blízkými, samozřejmě jim to umožníme. A rádi na ně počkáme. Až se budou moci vrátit, práce se pro ně opět na České poště najde.

Zapojili jsme se také do různých forem pomoci, ať už jsou to firemní sbírky finanční či hmotné pomoci, nabídka zaměstnání pro uprchlíky nebo odesílání balíků na Ukrajinu zdarma. Prostřednictvím Ministerstva vnitra ČR jsme poskytli k ubytování Ukrajinců naše rekreační a školicí zařízení, Českým drahám jsme zase poskytli sedm našich vagonů. Pomoci je samozřejmě daleko více a já jsem rád, že mí kolegové přicházejí stále s dalšími nápady, jak utrpení Ukrajinců zmírnit.

Kombinace faktorů, jako jsou inflace, ceny energií, pohonných hmot, válka na Ukrajině, vedou k prudkému růstu cen. Bude muset Česká pošta zdražovat své produkty a služby, aby pokryla rostoucí náklady?

Ročně najezdíme přes 50 milionů kilometrů, takže každá koruna, o kterou pohonné hmoty zdraží, je znát. Co se elektrické energie týká, naštěstí těžíme z toho, že jsme smlouvu uzavřeli před nástupem zvedání cen a máme je zafixovány. V tomto směru jsme udělali správné kroky a jsme zajištěni.Určité zdražení ale přišlo už počátkem letošního roku a zdražovat budeme průběžně. V tomto směru nejsme žádnou výjimkou, takto se budou muset chovat všechny firmy, které chtějí aktuální ekonomické otřesy ve zdraví přežít.Navyšování cen se týká hlavně listovních zásilek pro velké zákazníky, nikoli pro jednotlivce, kteří posílají pohlednice z výletů a dovolených. Tady pořád platí, že ceny známek zůstanou na 19 a 26 korunách.U velkých podavatelů jsme odstranili některé množstevní slevy pro podávání velkých objemů zásilek. Dále uvidíme, jak se bude vyvíjet cena energií a pohonných hmot, která je pro nás zásadní.

Zmínil jste listovní zásilky. Jejich objem klesá každým rokem. Reaguje Česká pošta na tento trend, např. větší specializací na balíkový trh?

Byli bychom blázni, kdybychom na tento trend nereagovali. Jen se zamysleme, kolik z nás za poslední dobu poslalo blízkým přání k narozeninám? A naopak, kolik jste si vloni objednal balíkových zásilek z e-shopů? Dopisy a pohlednice klesají o 15 % ročně. Lidé zkrátka posílajíméně klasických dopisů.

Přiznejme si, že sms, maily, které už také někteří považují za „oldschool“, různé komunikační platformy, kterých máme v mobilu hned několik, jsou jednodušší a rychlejší. Jsem sice také rád, když najdu v poštovní schránce pohlednici od známých či nejbližších, máte najednou pocit, že si někdo na vás vzpomněl, šel do obchodu vybrat pohlednici, koupil známku, musel znát vaši adresu, najít nejbližší poštovní schránku. To je přece víc, než jen poslat strohou zprávu, případně fotku přes mobil. Ale tato forma je prostě na ústupu.

Další oblastí, kde se papírové dopisy začínají vytrácet, jsou firmy a úřady. Faktury a výpisy se běžně posílají elektronicky. Na úřední dokumenty máme datové schránky. A je to dobře. Představa, že papírové psaní nic nenahradí, je nesmyslná. Slovy klasika, pokrok nezastavíš. My si na současnou situaci a dlouhodobé trendy nestěžujeme, byť jimi přicházíme o peníze. Ale jak správně říkáte, musíme najít obchodní příležitosti někde jinde. A to také děláme.

Navíc od příštího roku se počet uživatelů datových schránek ještě zvýší.

Ano, existuje balík zákonů, na jehož konci bude mj. povinnost těch, kdo mají IČ, používat datovou schránku. Odhadem objem listovních zásilek klesne o polovinu. V průběhu letošního roku budeme spolu Ministerstvem vnitra ČR, které je zřizovatelem a správcem systému datových schránek, informovat veřejnost nejen o výhodách datovek, ale i o technických okolnostech, jak si schránku zřídit, jak získat přístupové údaje, jak s ní pracovat apod. Změnu, která nás čeká, bych přirovnal k přechodu televizního vysílání na DVB-T2.

Takže se orientujete na balíky, které jsou stále významnější část vašeho portfolia?

Balíkový trh neustále roste, uvidíme, kde se zastaví. Objednávání zboží přes e-shopy je stále na vzestupu, během covidové pandemie to byl často jediný způsob, jak sehnat vše potřebné. Během Vánoc pravidelně trháme rekordy v počtu přepravených balíků. A jsme na tento nápor připraveni. V roce 2017 Pošta doslova zkolabovala, nebyla připravena na takové množství zásilek. Po mém nástupu do firmy v roce 2018 jsem začal dostávat otázky, jak jste připraveni, kolik najmete brigádníků, kolik máte aut, opět máme čekat problémy? Vše jsme zvládli a další Vánoce už nám nikdo podobné otázky nepokládal. Na rostoucí balíkový trh jsme připraveni. Například v průběhu tohoto roku plánujeme otevřít nejmodernější logistické centrum v Mošnově na severu Moravy, které bude kapacitně vyhovovat současným potřebám.

Celý rozhovor si přečtete v aktuálním vydání časopisu CEO, který si můžete objednat jako jednotlivý výtisk nebo předplatné na www.mojecasopisy.cz

Napsat komentář