Získat silnou konkurenční výhodu ve svém podnikání touží snad každý z nás. V dnešním vysoce konkurenčním a rychle se měnícím tržním prostředí je to však úkol, který si žádá nejen strategické myšlení, ale také inovativní přístup. Přestože tradiční metody jako optimalizace cenové strategie, rozšiřování produktového portfolia nebo zlepšení zákaznického servisu stále mají své místo, čím dál více firem objevuje nesmírný potenciál technologií, které jsou vytvářené přímo jim na míru. Konkrétně zakázkový software se stává tím pomyslným zlatým dolem, který může firmu posunout daleko před konkurenci. Může se jednat o systémy pro správu vztahů s klienty (CRM), interní komunikaci, řízení výroby nebo jakoukoli jinou klíčovou oblast podnikání, jejíž zefektivnění má výrazný dopad na úspěch.
Jaké benefity pro vás může mít software na míru?
Velkou výhodou je úplná míra přizpůsobení, která je zásadní pro efektivní produkci. “Firmy velmi často využívají různá krabicové řešení, tedy softwary, které jsou vyvinuty pro velkou cílovou skupinu a mají velmi omezenou možnost personifikace. Nedokáží tedy přesně reagovat na vaše konkrétní procesy, a tím dochází k plýtvání času a samozřejmě i financí,” vysvětluje Tadeáš Matoušek, obchodní ředitel firmy MEMOS Software, a dodává: “Majitelé nebo ředitelé si často neuvědomují, že investicí do aplikace na klíč mohou v delším časovém horizontu opravdu ušetřit a ještě k tomu získat konkurenční výhodu.” Právě zmíněná flexibilita bývá dle našich průzkumů nejčastějším důvodem a motivátorem ke změně.
Na pomyslném druhém místě se umístila schopnost integrovat svůj vlastní software na další využívané systémy. Díky vlastnímu řešení můžete řadu operací a procesů sloučit do jednoho jediného programu, který bude umět interagovat s ostatními. Například ve strojírenství, které je oborem s velkou diverzitou specializovaných nástrojů a technologií, může takové sloučení nabídnout obrovské výhody. Vlastní software na míru může například umožnit real-time monitoring výrobních linek, automatické aktualizace zásobovacích řetězců, plánování výroby s ohledem na řadu proměnných, a dokonce i prediktivní údržbu strojů, což lze propojit s externími nástroji pro řízení kvality nebo logistiku. Touto modernizací se nejen zvyšuje efektivita, ale také se minimalizují rizika chyb či výpadků, protože všechny systémy pracují na základě společných datových sad. To umožňuje rychlejší a informovanější rozhodování, což je v dnešní době, kdy se klade velký důraz na agilitu a schopnost rychlé adaptace, naprosto klíčové.
Třetí příčku v našem dotazníku obsadil benefit v podobě vlastnictví kódu. Ve většině případů u férových dodavatelů se totiž po vývoji stáváte jediným vlastníkem daného kódu. Je tedy následně jen na vás, co s ním uděláte. Některé firmy si daný program nasadí na více svých projektů, jiné se rozhodnou “svůj” jedinečný nápad pronajímat a nic jim nebrání ho ani prodat. Což na rozdíl od krabicových řešení výrazně zvedá hodnotu know-how dané firmy.
Od strojírenství k charitativním organizacím, tlak na modernizaci se týká každého!
V předešlém odstavci jsme se věnovali výrobním oborům, stejně tak jsou ale IT inovace velmi důležité i v ostatních sektorech trhu. “Už dávno neplatí, že pouze největší korporáty mají vlastní softwary. Dnešní doba firmy nutí inovovat, a to vede k růstu zájmu o vlastní řešení. U nás v MEMOSu vyvíjíme software pro společnosti všech velikostí. Od startupů, jejichž majitele žene obrovský drive, až po malé, střední i velké firmy. Výjimkou nejsou ani charitativní organizace – nedávno to byl vývoj například pro Českou asociaci potravinových bank, či státní instituce,” vysvětluje Tadeáš Matoušek.
Chce to plán i silného parťáka, který vás celým vývojem provede.
V případě, že se rozhodnete inovovat a do své firmy pořídit program nebo aplikaci na míru, zásadní je připravit si dobrý plán. Ten by měl mít minimálně dvě fáze – interní, kdy si musíte sami zodpovědět, co vlastně potřebujete a kolik na to máte, a externí, kdy se s touto přípravou vypravujete na trh. Nejčastěji totiž vývoj probíhá outsourcingem, jen velmi málo společností si jej v dnešní době řeší interně. Důvodů je mnoho, ale mezi ten nejzásadnější patří silný technologický pokrok a fakt, že pro vznik kvalitního softwaru potřebujete odborníky, kteří se věnují “pouze” konkrétní technologii či jazyku. Při výběru dodavatele buďte opatrní, nižší cena v nabídce nemusí vždy znamenat lepší variantu… přece jen ani v osobním životě byste například nebrali nejlevnějšího truhláře nebo zedníka. Cena je důležitým faktorem, ale neměl by v procesu výběru figurovat samostatně. U poptané firmy se zajímejte o reference, případové studie a dejte i na kvalitně zpracovanou nabídku.
“Kvalitně zpracovaná nabídka je základ, který vám o dodavateli leckdy poví více, než líbivá prezentace. Například u nás, vždy když nás klient poptává na zakázkový vývoj, snažíme se už v první fázi od něj získat maximum informací, abychom mohli sestavit smysluplnou a reálnou nabídku. Už před lety jsme proto zavedli “Analýzu zdarma”, což je de facto propůjčení našeho profi analytika na prozkoumání vašich vizí a návrhů. Na základě této pro vás nezávazné aktivity ale zjistíme náročnost, cenu i další okolnosti vývoje, které pro vás budou zásadní. Co si následně domluvíme, to platí,” vysvětluje Tadeáš Matoušek a dodává, že jejich ověřený postup vývoje obsahuje sedm částí. Počínaje nezávaznou schůzkou, návrhem řešení a cenovou nabídkou (vycházející z bezplatné analýzy), podpisem smluv a definováním povinností, tvorbou rozšířené analýzy a prototypu, následným samotným vývojem, až po testování, nasazení a údržbu.
3 redflagy, na které si dát opravdu pozor
1. Podezřele nízká cena
Ta je ve všech případech vykoupena kvalitou. Nejedné firmě se stalo, že jejich objednaný vývoj u české firmy skončil pod rukama programátorů třetího světa. Mimo rychlosti trpěla hlavně kvalita. Zastaralé technologie, bezpečnostní hrozby a nekončící problémy cenu kompenzují. Problém nebývá ale pouze s posouváním zakázek do zahraničí, občas hodně paseky nadělají i čeští studenti a junioři. Určitě se to nedá globalizovat, ale právě těmto zmíněným skupinám schází zkušenosti. Pokud se rozhodnou podnikat na vlastní pěst a tvořit náročné a komplikované systémy, velmi často dojdou až do bodu, kdy prostě neví, jak dál. Což může být zásadní komplikace zejména u projektů, které potřebují být zrealizované v termínu.
2. Skryté náklady a nejasné smlouvy
Skryté náklady a nejasné body ve smlouvě představují riziko, které může negativně ovlivnit celý projekt. Nedefinované fáze projektu a neurčité rozpočty mohou způsobit další náklady. K tomu se mohou přidat omezené klauzule odpovědnosti, nejasné definice úspěchu a vlastnická práva, což vytváří prostředí plné nejistot.
3. Malé zkušenosti a znalosti
Malá znalost technologií a nedostatek zkušeností ze strany dodavatele softwaru jsou ukazateli, které mohou kompromitovat kvalitu a úspěšnost projektu. Slabá technická expertiza může vést k neefektivním řešením a technologickým omezením, zatímco malé zkušenosti často způsobují nedodržení best practices a zvyšují pravděpodobnost chyb.
Závěrem
Vývoj softwaru na míru k modernizaci firem v dnešní době neodmyslitelně patří. Zkuste se zamyslet, zda by aplikace, která by přesně respektovala vaše procesy a postupy, nebyla výhodnou investicí. Pokud vás zajímá, kolik by takový program stál, určitě se s poptávkou mimo jiné obraťte na profíky z firmy MEMOS Software. Ti nedávno oslavili 20 let na trhu, mají za sebou už více než tisícovku úspěšně zrealizovaných projektů, a jistě vám rádi pomohou i s tím vaším.
(PR sdělení)