Zvuk i design bez kompromisů

|

David Hauerland neustále rozšiřuje nejen své portfolio, ale i pole působnosti. K realitní společnosti Fidurockpřipojil před třemi lety showroom s prémiovou audiotechnikou VOIX a letos vinařství Zlati Grič, vinařskou perlu Slovinska. Co mají víno, hudba a byznys společného? Překvapivě hodně.

Na začátku byl Fidurock, čím se vlastně tato vlajková loď vašich byznysů zabývá?

Fidurock je realitní firma, investor do komerčních a rezidenčních nemovitosti, která se soustředí na maloobchodní detail parky a rezidenční nemovitosti v centrech klíčových měst. Vize do budoucna je taková, že vždycky chceme vytvářet přidanou hodnotu. Nejsme investiční fond, jsme developer a assetmanager. Stavíme, a pak provozujeme. Cílem je rozšiřovat portfolio, ale přitom zachovat kontinuitu projektů.

Vaším core byznysem jsou retail parky. Proč jste se zaměřili zrovna na ně? Retail parky byly dřív takovým zapomenutým ošklivým káčátkem, které všichni přehlíželi. Když jsem začínal v nemovitostech v roce 2007, přišel jsem s retail parky do styku a rozpoznal jejich zajímavý potenciál. I předchozí realitní krize ukázala, že toto aktivum je rezistentní a udržitelné.

Retail parky jsem vnímal jako bezpečný přístav pro peníze, protože „když na chleba nebude“, tak nepůjdete nakupovat módu, ale půjdete za základními potřebami. Máte děti, zahradu, bydlíte na vesnici nebo na malém městě, potřebujete jíst, potřebujete drogerii, sekačku na trávu. A děti rostou, takže potřebujete základní oblečení a hračky. Ten segment mi přišel sexy a výnosově to dávalo smysl. Dnes máme 12 projektů v celkové hodnotě okolo 3,5 miliardy korun.

K Voixu, tedy showroomu s prémiovou audiotechnikou v centru Prahy, je ale od retail parků na první pohled poměrně daleko.

Mně to k byznysu, který děláme, sedí. Nemovitosti jsou pomalý byznys a Voix je taková relaxační záležitost. Propojuje se to v tom, že developeři, architekti a obecně lidé, co si umějí užívat života, k nám do Voixu chodí a dovedou kvalitní audio docenit.

Kvalitní hudba je zážitek, do kterého se vyplatí investovat. Není snad nic víc, než když si člověk může dopřát ten luxus poslechové místnosti, kam si dá vinotéku, gramofon, desky a kvalitní audiosestavu, a pozve si kamaráda, dá si k tomu skleničku vína, pustí si desku… Je to vlastně takový návrat ke kořenům, protože dřív hudbu lidé konzumovali úplně jinak než dnes. Hudba byla spjata s rituály a sdílením.

Voix má mnoho lidí zafixovaný jako obchod s prémiovou audiotechnikou. Vy se však specializujete i na realizace ozvučení nemovitostí.

Byznys byl vymyšlen tak, že menší část prodeje půjde přes prodejnu a e-shop a větší část do budoucna přes realizace. V tomto segmentu však není snadné ani rychlé vybudovat stabilní pozici. Chvilku trvá, než si vybudujete na trhu důvěru a kredibilitu. Protože ten trh funguje extrémně na doporučení. Prostě, když jste noví a nemáte reference, nikdo vám nevěří. Po třech letech si troufnu říci, že důvěru architektů, developerů i designérů máme. Naše projekty totiž hovoří za nás.

Na jakých projektech aktuálně pracujete?

Často řešíme návrhy a realizace poslechových místností nebo domácích kin, ale většinou preferujeme být u celého projektu už od začátku a navrhnout komplexní řešení. Pracujeme na nich buď s koncovým zákazníkem, nebo s jeho architektem či designérem.

Spolupracujeme i s developery – teď například děláme velký rezidenční projekt v Pařížské, kde připravujeme základ pro rozvod audia ve všech bytech. Kabeláž a příprava pro poslechové místnosti, privátní kino či multiroom řešení se v projektech stává novým standardem, a to zvlášť u luxusních nemovitostí, které kupuje náročná klientela. Aktuálně máme rozdělaná i dvě privátní kina. V součtu je v běhu dalších 15 projektů.

S kým na projektech spolupracujete?

Snažíme se kolem Voixu vybudovat komunitu, v rámci které se můžeme vzájemně edukovat, inspirovat, sdílet a společnými silami přinášet klientovi to nejlepší řešení. Díky tomu u nás můžete potkat opravdu zajímavé lidi, kteří mají obrovské zkušenosti. Jde o špičky ve svém oboru. Spolupracujeme například se studii Mimolimit, OlgojChorchoj a spoustou dalších významných českých architektů.

Jak náročné je do projektu esteticky audio zabudovat?

Náročné to není, když se na to myslí hned na začátku. Existují řešení, která jsou absolutně přiznaná. Kdo má rád čistý design, může si například nechat všechny reproduktory zabudovat do zdí tak, že nejsou vůbec vidět. Záleží na preferencích klienta, ale možné je téměř všechno. Razíme heslo „Zvuk i design bez kompromisů“.

A opět jsme u té edukace – lidé většinou ani netuší, jaké možnosti existují. Audio může v celém interiéru hrát stejně tak dobře zcela submisivní jako absolutně dominantní roli. Může atmosféru interiéru jemně doplnit, podtrhnout, nebo ho naopak naprosto definovat.

Ve vašem podání to skoro zní, že jste se pustil do průkopnické činnosti…

V podstatě máte pravdu. Přišlo mi zajímavé spojení hudby jako jisté formy meditace či zklidnění prostřednictvím soustředěného poslechu, s tím, že Česko bylo nepolíbený trh. Když jsem vnímal ostatní segmenty trhu, jako je nábytek, světla, záclony, postele, viděl jsem, že lidé jsou schopni a ochotni si dopřát kvalitní zařízení a do sebe a svého domova chtějí investovat. A pak jdou a koupí si online levné audio, protože je to jediné, co znají.

Zjistili jsme, že problém není v tom, že by nechtěli do kvalitního zvuku dát peníze. Naopak.Lidé jenom nevědí, jaké jsou možnosti, co na trhu vlastně existuje. Jdou jenom po tom, co znají, modelově například po značce Bang and Olufsen.

Ve Voixuje poslední dobou poměrně živo, organizujete dost akcí. Má to co dočinění s onou edukací?

Ano. Snažíme se vzdělávat, rozšiřovat obzory, ukazovat, jaké jsou v ozvučení možnosti. Proto pořádáme snídaně s architekty, developery a designéry, proto u nás v showroomu děláme prezentační večírky a zveme influencery, abychom světu řekli, jak je audio důležité. A že by na to lidi měli myslet, protože jim to zprostředkuje tu emoci.

Proč si myslíte, že je hudba tak důležitá?

Hudba každého z nás svým způsobem formuje, protože nás provází od dětství, přes pubertu až po pokročilejší věk. Jen potom už zevšední, protože hudba dnes hraje v podstatě pořád a všude. Jsou konzumenti hudby, kteří jdou po něčem, jako je svatý grál hudby, chtějí co nejpřesnější, nejkvalitnější, hi-fi zvuk. A pak jsou lidé, kteří jdou víc po emoci než po přesnosti. Každý slyší jinak a každému sedí něco jiného.

Proto se snažíme nabídnout co nejširší škálu produktů, aby mohl každý poslouchat různé varianty a najít si to, díky čemu může hudbu prožívat co nejintenzivněji. Teď čerstvě jsme naše portfolio rozšířili i o značky jako McIntosh, Bowers Wilkins, Marrantz nebo třeba SonusFaber. Chceme učit lidi jít po lepším zvuku, který u nás můžou najít, a projít s námi cestu od learning až po enjoying.

Vaše investiční portfolio jste nedávno rozšířili o slovinské vinařství Zlati Grič. Co vás k tomu vedlo?

Láska k vínu. A samozřejmě to byla skvělá investiční příležitost. Máme se Zlatým Gričem velké plány. Existuje plán na rozvoj, chceme vybudovat nadstandardní ubytovací kapacity a rozvinout cestovní byznys, který má obrovský potenciál a kvalitu. Stejně jako Voix. A navíc je to další věc, která mi v kombinaci s dalšími aktivitami dává smysl – k dobré hudbě i k byznysu dobré víno prostě patří.

A já mám obrovskou radost, že se kolem Voixu tvoří komunita nesmírně kvalitních, úspěšných, ale především podobně smýšlejících lidí. Obchod je o kontaktech, propojování a vzájemné inspiraci. A právě to Voix reprezentuje.

Napsat komentář